Este perfect normal ca, in conditiile unei concurente acerbe, pentru a depasi o perioada dificila, salariatii sa lucreze uneori mai intens, pana aproape de limita capacitatilor lor. Acest lucru nu poate fi evitat. Dar atunci cand, intr-o firma, aceasta suprasolicitare devine parte din cotidian, se ajunge in situatia de a pierde angajati loiali si de calitate. Aceia dintre ei care nu se vor grabi sa se indrepte catre firmele concurente, vor munci cu mai putina tragere de inima, iar rezultatele lor vor fi slabe.
Este suficienta o privire aruncata asupra bilantului contabil pentru a observa ca, atunci cand stresul scapa de sub control, atat creativitatea, cat si productivitatea au de suferit. Deci ce se poate face pentru imbunatatirea starii de spirit a angajatilor?
Care sunt factorii de stres?
Pentru inceput, factorii ce provoaca tensiune se vor imparti in doua categorii: factori care pot fi controlati si factori care nu pot fi controlati. Un exemplu de factor din ceea de-a doua categorie este concurenta: in ciuda celor mai bune intentii ale unui manager, el nu poate interveni in modul in care actioneaza firmele concurente. In schimb poate lua imediat masuri daca observa ca angajatii sai sunt stresati din cauza ca nu stiu exact care sunt sarcinile si responsabilitatile care le revin. Aceasta incertitudine, alaturi de lipsa informatiilor si resurselor de care angajatii au nevoie pentru a-si duce sarcinile la indeplinire, constituie o sursa majora de stres.
Ce poate face managerul?
Primul obiectiv ce trebuie atins pentru combaterea stresului la locul de munca este depistarea problemelor de care se lovesc in mod obisnuit angajatii firmei. Pentru a usura sarcina managerului, li se poate cere chiar salariatilor sa indice care sunt motivele de iritare cele mai frecvente. In mod sigur, cele mai multe dintre acestea nu vor putea fi rezolvate, dar exista totusi sansa ca macar o parte din tensiunea care apasa umerii lor sa fie eliminata.
O alta cale de reducere a nivelului de stres este aceea de a da salariatilor mai mult “spatiu vital”. In special in cazul firmelor mici, angajatul traieste uneori cu impresia ca managerul se uita tot timpul la el “peste umar” si il supune unui control permanent. Libertatea de a-si amenaja locul de munca asa cum doreste sau acordarea unei puteri sporite de decizie sunt primi pasi catre rezolvarea acestei probleme.
Medicina muncii un aliat al angajatorului
Apararea Impotriva Incendiilor - Ghid Practic
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
Apoi, este usor sa incarci un angajat cu prea multe sarcini, in special cand e vorba de un angajat foarte performant. Dar, in cele din urma, stresul va castiga teren si productivitatea lui va avea de suferit. Salariatul trebuie sa isi poata stabili singur limita pana la care poate fi solicitat si el trebuie incurajat sa comunice superiorilor daca sarcinile care i-au fost atribuite sunt prea multe sau prea grele.
Evitand lucrul peste program, salariatii vor avea timpul necesar atat pentru rezolvarea problemelor din afara serviciului, cat si pentru refacerea fortelor. Este unanim acceptat faptul ca un angajat cu o viata personala implinita poate suporta mai usor tensiunea de la birou. Desigur, exista perioade, cum ar fi cele de criza sau atunci cand apar urgente, cand singura solutie ramane prelungirea lucrului si dupa orele de program. Dar si efectul acestor perioade poate fi diminuat prin acordarea unor zile libere suplimentare.
Un alt pas pentru imbunatatirea starii de spirit a salariatilor este acela de a le prezenta obiectivele concrete ale firmei si de a-i implica in atingerea lor. Atunci cand oamenii inteleg ce incearca sa realizeze conducerea companiei, precum si faptul ca pentru atingerea acestui scop este necesara o mobilizare totala a intregului personal, ei se pot adapta unei stari de stres mai intens, pentru o perioada mai lunga de timp. Simtindu-se “in misiune”, capacitatea lor de a face fata tensiunii creste simtitor, cu conditia ca managerul sa reuseasca sa le impartaseasca angajatilor din entuziasmul sau.
Ce pot face salariatii?
Chiar aplicand toate metodele de mai sus, este posibil ca angajatii sa resimta totusi efectul tensiunii datorita mediului de lucru. Ajutandu-i insa pe acestia sa isi perfectioneze o tehnica de relaxare, ei vor fi capabili sa faca mai bine fata unei perioade de criza. Fara sa reprezinte metode infailibile de combatere a stresului, iata cateva tehnici care au fost incercate si care s-au dovedit a avea rezultate foarte bune.
- Exercitii de respiratie profunda;
- Meditatia, timp de cateva minute, asupra unui loc sau unei situatii care trezeste amintiri placute, insotita de muzica potrivita;
- Numaratoarea lenta de la 100 pana la zero;
- Cateva exercitii fizice (genuflexiuni, flotari sau flexiuni de brate) insotite de o respiratie profunda;
- Cateva minute petrecute in afara locului de munca, eventual o scurta plimbare.
Fiecare salariat trebuie sa incerce si sa aleaga singur metoda care il ajuta cel mai bine sa se relaxeze. Tensiunea acumulata in timpul lucrului poate fi eliminata si prin mentinerea unei linii de comunicatie deschise. Este recomandabil ca angajatilor sa li se dea ocazia sa impartaseasca intre ei problemele care ii framanta. Se pot obtine rezultate foarte bune prin incurajarea unor discutii intre colegi, de exemplu in pauza de masa (daca aceasta exista) sau in cursul unor scurte sedinte de jumatate de ora, organizate o data pe saptamana.
Chiar si simplul fapt ca existenta stresului in randul personalului firmei este recunoscuta reprezinta un pas inainte pentru combaterea acestei maladii.
Pentru mai multe detalii privind combaterea stresului, va recomandam capitolul “Stresul la locul de munca” din lucrarea Consilier – Ghid complet pentru Departamentul HR. Contine informatii foarte utile despre acest subiect, cu referiri speciale la o problema spinoasa: stresul si accidentele de munca.