Reglementarea a fost modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 211/2020 privind prelungirea aplicarii unor masuri de protectie sociala adoptate in contextul raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 132/2020 privind ma suri de sprijin destinate salariatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice de termi nate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru stimularea cresterii ocuparii fortei de munca, publicata in Monitorul Oficial nr. 1.189 din 7 decembrie 2020. Aceasta din urma a fost aprobata prin Legea nr. 58/2021, publicata in Monitorul Oficial nr. 345 din 5 aprilie 2021.
Potrivit noii reglementari, posibilitatea reducerii timpului de munca s-a extins de la 50% la 80%, astfel incat, in prezent, angajatorii au posibilitatea reducerii timpului de munca a salariatilor cu cel mult 80% din durata zilnica, saptamanala sau lunara prevazuta in contractul individual de munca in caz de stare de urgenta, alerta sau asediu, dar numai cu acordul scris al salariatilor, salariile scazand cu 25% in perioada respectiva.
Reducerea timpului de munca se stabileşte prin decizia angajatorului, pentru o perioada de cel putin 5 zile lucratoare, cuprinse in perioada de 30 de zile calendaristice, incepand cu prima zi de aplicare efectiva a masurii.
Decizia angajatorului privind reducerea timpului de munca, programul de lucru, modul de repartizare a acestuia pe zile şi drepturile salariale aferente se comunica salariatului cu cel putin 5 zile inainte de aplicarea efectiva a masurii. Prin exceptie, comunicarea catre salariat se face cu cel putin 24 de ore anterior aplicarii efective a masurii, in cazul in care intervine o modificare a programului de lucru determinata de o creştere a activitatii angajatorului care necesita suplimentarea personalului sau in cazul in care se impune inlocuirea unui salariat care se afla in imposibilitatea de a presta activitate conform programului sau de lucru.
Ghidul angajatului Codul muncii in interesul tau
Noua lege a pensiilor Ghid practic
Legis Plus Legislatia Muncii
Angajatorul poate dispune masura reducerii timpului de munca si poate solicita decontarea indemnizatiei daca sunt indeplinite cumulative urmatoarele conditii:
a) masura afecteaza cel putin 10% din numarul de salariati ai unitatii;
b) reducerea activitatii este justificata de o dimi nuare a cifrei de afaceri din luna anterioa ra aplicarii masurii prevazute la alin. (1) sau, cel mult, din luna dinaintea lunii anterioare acesteia, cu cel putin 10% fata de luna similara sau fata de media lunara a cifrei de afaceri din anul anterior declararii starii de urgenta/alerta/asediu, respectiv 2019. In cazul organizatiilor ne guvernamentale, precum si al angajatorilor din categoria reglementata de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, aprobata prin Legea nr. 182/2016, diminuarea se raporteaza la veniturile realizate.
In vederea decontarii indemnizatiei, angajatorul trebuie sa depuna o cerere insotita de urmatoarele documente:
a) copie a deciziei privind reducerea timpului de munca si dovada aducerii acesteia la cunostinta salariatilor, prin orice mijloace folosite de angajator in mod obisnuit pentru comunicarea cu angajatii;
b) declaratie pe propria raspundere a angajatorului;
c) copia acordului incheiat cu reprezentantii salariatilor, dovada informarii salariatilor acolo unde nu exista organizatie sindicala indreptatita sa negocieze contractul colectiv de munca la nivel de unitate sau reprezentanti ai salariatilor;
d) lista persoanelor care urmeaza sa beneficieze de indemnizatie.