"Am urmatoarea situatie - la doi dintre salariatii companiei am primit aviz periodic de medicina muncii cu diagnostic: 1. apt conditionat - fara alte mentiuni; 2. apt cu dispensarizare prin MF - fara alte mentiuni. In cazul 1 am urmatoarele intrebari: - recomandarile medicului de medicina muncii ar fi trebuit scrise pe aviz; - cum poate afla angajatorul care sunt aceste recomandari; are dreptul sa le solicite in mod oficial de la prestatorul de servicii; - medicul de medicina muncii are obligatia de a informa angajatorul cu privire la astfel de situatii, cu furnizarea detaliilor necesare? In cazul 2 am urmatoarele intrebari: - are angajatorul obligatia de a verifica periodic angajatul cu privire la indeplinirea recomandarii de dispensarizare; - poate angajatorul sa ii ceara periodic angajatul adeverinta de la medicul de familie? Ce departament al angajatorului are responsabilitatea indeplinirii demersurilor necesare in cele doua cazuri mai sus mentionate?"
Raspunsul specialistilor:
Modelul fisei este prevazut in anexa nr. 5 la HG nr. 355/2007 si, in acest model exista si rubrica ce trebuie completata, referitoare la recomandarile medicului. Prin urmare, aceste recomandari trebuie sa se regaseasca pe fisa.
In opinia noastra, nefiind specialisti in domeniul medical, aspectele mentionate de dumneavoastra trebuie lamurite cu medicul de medicina muncii. In calitate de angajator si de contractor al serviciilor de medicina muncii trebuie sa solicitati toate lamuririle necesare de la medicul de medicina muncii cu care aveti contract.
Referitor la cel de-al doilea caz mentionat, tot cu medicul de medicina muncii trebuie sa clarificati care este procedura de urmat, avand in vedere ca la art. 4 alin. (1) din HG nr.355/2007 se prevede ca supravegherea sanatatii lucratorilor este asigurata de catre medicii specialisti de medicina muncii.
Ghid practic de Securitate si Sanatate in Munca
Ghidul angajatului Codul muncii in interesul tau
Manual de prim ajutor si interventie in situatii de urgenta
Referitor la ultima intrebare, avand in vedere ca supravegherea sanatatii lucratorilor face parte din domeniul mai larg al sanatatii si securitatii la locul de munca, demersurile necesare ar trebui facute de angajator, de principiu, prin compartimentul SSM sau prin persoana desemnata cu atributii SSM, care poate fi sprijinit/a de compartimentul resurse umane si/sau juridic.
Un raspuns oferit in octombrie 2023, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.