Raspunsul specialistului:
Potrivit dispozitilor art. 14 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006, aprobate prin HG nr. 1425/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, organizarea activitatilor de prevenire si protectie este realizata de catre angajator, in urmatoarele moduri:
Legea securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006
Fiti la curent cu NOILE modificari aduse COR-ului! Cititi cu atentie COR "Arborele genealogic" COMPLET pentru identificarea codurilor de ocupatii din Romania.
Descoperiti toate modificarile in lucrarea „Clasificarea ocupatiilor din Romania - COR 2023”, actualizata, detalii AICI >>>
a) prin asumarea de catre angajator, in conditiile art. 9 alin. (4) din lege, a atributiilor pentru realizarea masurilor prevazute de lege;
b) prin desemnarea unuia sau mai multor lucratori pentru a se ocupa de activitatile de prevenire si protectie;
c) prin infiintarea unuia sau mai multor servicii interne de prevenire si protectie;
Orele suplimentare si munca in zi de repaus
Manual de prim ajutor si interventie in situatii de urgenta
Regulamentul intern in avantajul dvs Ghid complet
d) prin apelarea la servicii externe de prevenire si protectie.
Astfel, la art. 16-19 din Norme sunt stabilite conditiile concrete privind organizarea activitatilor de SSM in functie de numarul lucratorilor si activitatile desfasurate de catre entitatea respectiva.
In cadrul unei societati cu un numar de 70 de salariati, apreciem ca devin incidente dispozitiile art. 18 din Norme care prevad faptul ca in cazul intreprinderilor si/sau unitatilor care au intre 50 si 249 de lucratori, angajatorul trebuie sa desemneze unul sau mai multi lucratori ori sa organizeze unul sau mai multe servicii interne de prevenire si protectie pentru a se ocupa de activitatile de prevenire si protectie din cadrul intreprinderii.
In cazul intreprinderilor si/sau unitatilor prevazute la alin. (1) care desfasoara activitati dintre cele prevazute in anexa nr. 5, angajatorul trebuie sa organizeze unul sau mai multe servicii interne de prevenire si protectie.
In cazul in care lucratorii desemnati, serviciile interne de prevenire si protectie nu au capacitatile si aptitudinile necesare pentru efectuarea tuturor activitatilor de prevenire si protectie prevazute la art. 15, angajatorul trebuie sa apeleze la servicii externe pentru acele activitati de prevenire si protectie pe care nu le poate desfasura cu personalul propriu.
Desemnarea unui lucrator pentru activitatile de SSM
Asadar, angajatorul trebuie sa desemneze unul sau mai multi lucratori pentru a se ocupa de activitatile de SSM, iar daca entitatea desfasoara activitati prevazute in anexa nr. 5 la Norme (din informatiile transmise pot deveni incidente dispozitiile punctului 9 din anexa 5 - Activitati in constructii civile, excavatii, lucrari de puturi, terasamente subterane si tuneluri, care implica risc de surpare sau risc de cadere de la inaltime), angajatorul trebuie sa organizeze unul sau mai multe servicii interne de prevenire si protectie.
In prima situatie, cand este suficienta desemnarea unui lucrator pentru activitatile de SSM, angajatorul va desemna lucratorul numai din randul lucratorilor cu care are incheiat contract individual de munca cu norma intreaga. Pentru a putea sa desfasoare activitatile de prevenire si protectie, lucratorul desemnat trebuie sa indeplineasca cel putin cerintele minime de pregatire in domeniul securitatii si sanatatii in munca, potrivit prevederilor art. 49 din Norme (cerinte minime de pregatire in domeniul securitatii si sanatatii in munca corespunzatoare nivelului mediu), respectiv:
a) studii in invatamantul liceal filiera teoretica in profil real sau filiera tehnologica in profil tehnic;
b) curs in domeniul securitatii si sanatatii in munca, cu continut minim conform celui prevazut in anexa nr. 6 lit. B, cu o durata de cel putin 80 de ore.
In cea de-a doua situatie, cand este necesara organizarea unui serviciu intern de prevenire si protectie, potrivit art. 23 din Norme, acesta trebuie sa fie format din lucratori care indeplinesc cel putin cerintele prevazute la art. 49 si, dupa caz, alti lucratori. Conducatorul serviciului intern de prevenire si protectie trebuie sa indeplineasca cerintele prevazute la art. 50 (cerinte minime de pregatire in domeniul securitatii si sanatatii in munca corespunzatoare nivelului superior, care trebuie indeplinite cumulativ), respectiv:
a) absolvirea, in domeniile fundamentale: stiinte ingineresti, stiinte agricole si silvice, cu diploma de licenta sau echivalenta, a ciclului I de studii universitare, studii universitare de licenta, ori a studiilor universitare de lunga durata sau absolvirea cu diploma de absolvire a studiilor universitare de scurta durata;
b) curs in domeniul securitatii si sanatatii in munca, cu continut minim conform celui prevazut in anexa nr. 6 lit. B, cu o durata de cel putin 80 de ore;
c) absolvirea cu diploma sau certificat de absolvire, dupa caz, a unui program de invatamant postuniversitar in domeniul securitatii si sanatatii in munca, cu o durata de cel putin 180 de ore.
Cerinta minima prevazuta la alin. (1) lit. b) si c) este considerata indeplinita si in situatia in care persoana a obtinut o diploma de master sau doctorat in domeniul securitatii si sanatatii in munca.
Potrivit art. 51 din Norme, cursurile in domeniul securitatii si sanatatii in munca cu continut minim conform celui prevazut in anexa nr. 6 lit. B, cu o durata de cel putin 80 de ore, se efectueaza de catre furnizori de formare profesionala autorizati, potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesionala a adultilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Astfel, este necesar sa va adresati unui furnizor de formare profesionala care organizeaza astfel de cursuri, acestea diferentiindu-se, in principal, prin nivelul de acces la curs, in functie de nivelul de pregatire al lucratorului care participa la aceste cursuri, mediu sau superior:
Fiti la curent cu NOILE modificari aduse COR-ului! Cititi cu atentie COR "Arborele genealogic" COMPLET pentru identificarea codurilor de ocupatii din Romania
Descoperiti toate modificarile in lucrarea „Clasificarea ocupatiilor din Romania - COR 2023”, actualizata, detalii AICI >>>
- Inspector in domeniul securitatii si sanatatii in munca (minim 80 de ore), cod COR 325723, nivel de acces - studii medii,
- Specialist in domeniul securitatii si sanatatii in munca (minim 80 de ore), cod COR 226302, nivel de acces - studii superioare.
Distinct de cele mentionate mai sus, precizam faptul ca, in cazul santierelor temporare sau mobile, potrivit HG nr. 300/2007 privind cerintele minime de securitate si sanatate pentru santierele temporare sau mobile, cu modificarile si completarile ulterioare, exista obligatia asigurarii coordonarii in materie de securitate si sanatate, care trebuie sa fie organizata atat in faza de studiu, conceptie si elaborare a proiectului, cat si pe perioada executarii lucrarilor.
Atunci cand la elaborarea proiectului participa mai multi proiectanti, beneficiarul si/sau managerul de proiect trebuie sa desemneze un coordonator in materie de securitate si sanatate pe durata elaborarii proiectului lucrarii.
Atunci cand la realizarea lucrarilor pe santier participa mai multi antreprenori, un antreprenor si unul sau mai multi subantreprenori, un antreprenor si lucratori independenti ori mai multi lucratori independenti, beneficiarul si/sau managerul de proiect trebuie sa desemneze un coordonator in materie de securitate si sanatate pe durata realizarii lucrarii.
Coordonatorul in materie de securitate si sanatate pe durata elaborarii proiectului lucrarii trebuie sa aiba competenta necesara exercitarii functiei:
a) experienta profesionala de minimum 5 ani in arhitectura, constructii sau conducerea santierelor;
b) formare specifica de coordonator in materie de securitate si sanatate, actualizata la fiecare 3 ani.
Coordonatorul in materie de securitate si sanatate pe durata realizarii lucrarii trebuie sa aiba competenta necesara exercitarii functiei:
a) experienta profesionala in constructii sau in conducerea santierului de minimum 5 ani;
b) formare specifica de coordonator in materie de securitate si sanatate, actualizata la fiecare 3 ani.
Potrvit art. 72 din HG-ul sus-mentionat, regulamentul privind formarea specifica de coordonator in materie de securitate si sanatate prevazut la art. 55 si 59 se va stabili prin ordin al ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei, fiind astfel aprobat Ordinul nr. 242/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, potrivit caruia, structura programului de formare specifica de coordonatori se stabileste pe doua nivele de competenta:
a) nivelul de baza, care se adreseaza absolventilor cu studii medii;
b) nivelul superior, care se adreseaza absolventilor cu studii superioare de lunga sau de scurta durata.
Numarul de ore alocat formarii specifice de coordonator, corespunzator celor doua niveluri de formare, este dupa cum urmeaza:
a) pentru nivelul de baza - 60 de ore;
b) pentru nivelul superior - 90 de ore.
Si in acest caz al coordonatorilor in materie de securitate si sanatate in munca pe santierele temporare sau mobile, Clasificarea ocupatiilor din Romania (COR) prevede doua coduri de ocupatii, in functie de nivelul de pregatire al persoanei care participa la cursuri, respectiv:
- coordonator in materie de securitate si sanatate in munca (studii superioare), cod COR 226303,
- coordonator in materie de securitate si sanatate in munca (studii medii), cod COR 325724.
Un raspuns oferit in martie 2023, de catre expertii de la PortalCodulMuncii. Da click aici pentru mai multe raspunsuri si sfaturi de la specialisti in legislatia muncii si resurse umane.