Vorbim despre un proiect de lege depus la Senat pentru dezbatere in data de 8.02.2023, de catre o serie de deputati USR, in expunerea de motive se poate remarca scopul acestei initiative:
"Prin prezenta propunere legislativa se urmareste digitalizare instructajelor privind sanatate si securitatea in munca, precum si apararea impotriva incendiilor, efectuate de catre angajatori, prin instituirea unei aplicatii denumite Registrul Instructajelor Periodice.
Instructajele asupra sanatatii si securitatii in munca, dar si asupra apararii impotriva incendiilor reprezinta o obligatie fundamentala a angajatorului, regasita in Codul Muncii si detaliata in toate Legile aferente. Mai mult, importanta acestor proceduri efectuate la angajare ramane esentiala intr-un stat ce pune accentul pe drepturi individuale si securitate sociala.
Realitate sociala actuala releva un cadru birocratic excesiv de formal si de rigid. Astfel, se intrevad multiple dificultati logistice de transmitere a numeroaselor acte pe axa salariat-angajator-institutii. Mai mult, angajatorul este obligat sa detina la sediul sau copii ale materialelor de instruire si fise de evaluare a riscurilor in format fizic in acest context, devine evident faptul ca digitalizarea acestor proceduri ar reprezenta un demers natural, ce aduce eficienta atat pentru angajatori, cat si pentru autoritatile responsabile cu verificarea. Activitatea tuturor structurilor ale Inspectiei Muncii ar beneficia de o baza de date prin care sa poata efectua intr-o maniera mult mai facila controalele. (...)"
Orele suplimentare si munca in zi de repaus
Contributii aferente veniturilor impozabile si neimpozabile in 2024
Ghid practic privind munca desfasurata de cetatenii non-UE pe teritoriul Romaniei
Instituirea Registrului Instructajelor Periodice ar putea aduce clarificari in ceea ce priveste activitatea angajatorilor legata de obligatiile pe care acestia le au fata de salariati:
"Instituirea Registrului Instructajelor Periodice permite tranzitia la semnatura electronica, inclusiv cea olografa biometrica pentru certificatele de instructaj, precum si incarcarea tuturor certificatelor aferente aspectelor de securitate, sanatate si aparare impotriva incendiilor pe aceasta platforma. Pe langa eficientizare se asigura si o accesibilitate crescuta a acestor documente si o transparenta totala asupra modului in care angajatorii isi indeplinesc aceste obligatii fata de salariatii lor...continuarea pe legislatiamuncii.ro >>>