Mentoratul este un tip de program de training prin care un salariat cu mai multe vechime si experienta (respectiv, cu o functie de conducere) actioneaza in calitate de sfatuitor si ghid pentru un salariat junior sau middle.
Concret, prin intermediul mentoratului, un salariat isi impartaseste cunostintele si experienta acumulata cu un alt angajat, aflat la inceputul carierei sau la schimbarea directiei profesionale.
Mentoratul poate fi formal sau informal. Este recomandabil ca departamentele de Resurse Umane sa organizeze si sa coordoneze programe de mentorat - in acest caz, este vorba de mentoratul formal, care are o structura stabilita.
Mentoratul informal este cel spontan, care apare atunci cand se formeaza o legatura intre un angajat senior si un incepator.
Mentorul poate sau nu sa aiba o functie de conducere. In cazul in care este vorba de tineri manageri sau profesionisti care vor sa faca trecerea spre management, este recomandabil sa treaca printr-un program de mentorat, alaturi de un senior manager.
Elementele caracteristice ale mentoratului sunt urmatoarele:
- implica doar doua persoane
Instruire si testare SSM 5 modele de teste si instructiuni proprii SSM
40 Modele de Regulament Intern
Codul Muncii republicat si actualizat la zi
- este sustinut de un angajat din cadrul companiei
- are ca obiectiv impartasirea cunostintelor, identificarea punctelor slabe si optimizarea acestora
De ce au nevoie angajatii de mentorat?
1. Se vor integra in companie intr-un timp mult mai scurt
2. Beneficiaza de sustinere si consiliere personalizata
3. Au ocazia de a se dezvolta rapid in plan profesional
4. Pot discuta aspecte mai sensibile ale activitatii lor, cu o persoana de incredere
5. Vor putea prelua, cu usurinta, sarcini mai complexe
Un bun mentor va oferi consiliere angajatului junior, la intervale regulate de timp, si va fi disponibil pentru orice fel de intrebari. Un astfel de mentor isi impartaseste cunostintele, sugereaza alternative, raspunde intrebarilor si analizeaza impreuna cu juniorul situatiile complexe.
Prin organizarea unor programe profesioniste de mentorat, putem sa:
- retinem angajatii talentati
- oferim angajatilor, in calitate de mentori, a experienta plina de satisfactii
- demonstram ca organizatia investeste in oamenii sai
- sprijinim avansarea celor mai buni angajati
Studiile internationale arata ca aproximativ 70% dintre angajatii cu varste intre 45 si 70 de ani intentioneaza sau lucreaza deja si dupa pensionare. Programele de mentorat reprezinta ocazia excelenta pentru a-i sprijini atat pe acestia, cat si pe salariatii incepatori.